semoga bahagia dunia akhirat

semoga bahagia dunia akhirat
~di bawah jalinan suci ikatan perkahwinan~
Iman bukan sekadar angan-angan, tetapi adalah sesuatu yang diyakini dalam hati dan dijelmakan dalam bentuk amal, dan sekiranya ajal itu dinampakkan kepada kamu pasti akan porak porandalah semua cita-cita.. pengalaman adalah cermin kegagalan dan penilaian terhadap segala kekurangan.. -Saidina Abu Bakar R.A.

Friday, January 15, 2010

sabar itu tarbiyah

seringkali kia mendengar ungkapan "Assobru minal iman" sabar merupakan separuh dari iman.kisah sirah para Rasul yang menghadapi segala mehnah dan cabaran semata2 mahu menyampaikan mesej LA ILAA HA ILLALLAH MUHAMMADURRASUULULLAH..dan menyebarkan islam ke serata dunia..cabaran dihadapi dengan kesabaran, walaupun kadangkala ada titisan syahdu pengaduan kepada Allah, melakar apa yang tersirat dalam hati,namun tak pernah berpaling dari perjuangan..itulah para anbiya', para mursaliin yang diantaranya digelar ulul azmi kerana mehnah dan cabaran yang besar dihadapi..

bagaimana dengan kita sebagai insan biasa? sesampai manakah tahap kesabaran yang kita miliki?mampukah kita mencontohi para anbiyaa' dalam melalui duri2 perjuangan?

sebagai manusia biasa, ana akui kelemahan tetap ada pada diri,kadang2 tangisan dibiar berlalu demi ekspresi perasaan pd diri.tangisan sebagai teman, kdg2 doa diiringi mutiara air mata..apatah lg cabaran kesakitan dan lemah menghadapi perjuangan.bukan tidak redha, tp sekadar luahan perasaan...alhamdulillah, ada yang memahami..Allah kurniakannya yang begitu sabar dalam menghadapikerenah pasangannya..itulah suamiku Mohamad Husaini Abu Bakar..kadang2 terasa kesabarannya bagai tiada batasan..tak pernah sikitpun dia meninggikan suara..apatah lg semenjak ana berbadan dua, mcm2 perasaan yang ana hadapi..perubahan emosi yang ketara..kadang2 ana mampu atasi tp kadang2 ana x mampu atasinya..suamilah pemberi semangat..begitu jua nasihat ibu-bapa yang tersemat dalam diri..

kadang2 rasa pening, mual, lemah2 badan menyebabkan ana x lalu nak makan nasi..kalau makan pun mesti tak habis..suami berusaha mencari makanan yang boleh ana makan..dia belikan pizza, kentucky, satay, mcm2 lg makanan bergoreng supaya ana tidak mengabaikan pemakanan..tp tu lah, setengahnya ana lalu tp setengahnya tidak2 jugak..tiap2 minggu suami ana akan belikan buah-buahan, minuman soya, ais krim la..hehe..kadang2 ana rasa bersalah lak pd dia..mcm menyusahkan tp dia sentiasa ckp dia sanggup buat apa shj, kerana cintanya pd ana dan kasih pd anak kami..terima kasih abang..kdg2 malam2 lak ana selalu menggannggu tidurnya, pening kepala la, tak dpt tidur..kdg2 sakit pinggang.. namun dia tetap sabar, dia bangun mlm2 dan urut2kan, usap rambut isterinya sampai ana tertidur dan berikan air n mcm2 lg..
ya Allah, untungnya aan bersuamikan dia..

selagi ana mampu, ana tetap bangun ke kelas walau sesakit mana pun yang ana rasa..ana tahu sabar itu ada kemanisannya..andai sahabat2 bertanya keadaan ana, pasti ana menjawab ana sihat, x sakit, dan ok2 sahaja..bagi ana..biarlah kesakitan tu ana kongsi dengan suami sahaja..ana tak mahu sahabat melihat ana sebagai insan yang lemah, bukan simpati yang ana mahukan..ana tak pernah lg tinggal kelas sebab morning sickness setakat ni, kelas yang ana tinggal 2 hari bulan 12 baruni pon sebab pulang kenduri di Kedah..moga Allah terus berikan ana kekuatan dalam menitip mutiara ilmu di UIA ini..

No comments:

Post a Comment

~TetAmu diHorMati~syukran atas persinggahan(^^)

~jalinan ukhuwwah~